SARA KORDOWSKA - NIEDZIELA

Slam poetycki

KATEGORIA: Kultura

Slam poetycki

Czym jest Slam poetycki?
Poeta i jego utwór muszą się zderzyć z reakcją publiki na siebie stąd nazwa 'Slam'. Uczestnicy są losowo dobierani w pary, czytają na zmianę swój tekst mając na to 3 minuty, widownia oddaje głos na jednego z nich, do dalszej rundy przechodzi osoba z większością głosów.

Mimo, że oficjalnie pierwszy Slam odbył się w latach 80-tych ubiegłego wieku w Chicago poeci na całym świecie od dawna stawali do pojedynków na scenie. Jednym z takich ikonicznych wydarzeń była wielka improwizacja Słowackiego i Mickiewicza na uczcie grudniowej w 1840 roku.

Slam oprócz skupienia się na treści samego tekstu zwraca uwagę na performance artysty. Zdarza się, że dla niektórych jest to forma umniejszająca poezji, ale nie da się ukryć, że różnorodne style deklamowania urozmaicają występy i przyciągają coraz to większe masy zainteresowanych.

Co roku w Królewskim Zamku w Poznaniu odbywają się ogólnopolskie mistrzostwa Slamu do, których można się dostać poprzez eliminacje np. w Warszawie, Gdańsku, Krakowie, Wrocławiu.

Co jeśli boję się wystąpić?
Ci, którym trudniej znaleźć grunt na początku nie mają się czasem czego złapać i łatwiej się potykają o swoje słowa, nogi albo nawet kabel od mikrofonu.

Bycie na scenie ze swoim tekstem wymaga odwagi, ale na szczęście (lub nie) jest kilka sposobów na ukrycie się.

Nawet topowi Slamerzy w twoim mieście mogą być znalezieni pod kapturem cynizmu, za kartką z uprzednio ciepło przyjętym wierszem lub w objęciach chłodnych historii kładących na kolana każdy mniej poważny limeryk.

Obnażenie się za mocno bez aprobaty ma ryzyko zabrania w miejsca gdzie burzy się swoje światy na rzecz komfortu poklasku.

Czy istnieje, więc idealny przepis na stworzenie sztuki trafiającej do ludzi bez porzucenia własnej wizji?... ja tego nie wiem, ale słynny francuski reżyser Michel Gondry tłumaczył to w kilku krokach:

1. Masz pomysł ---> zaczynasz.

2. Pojawiają się problemy ---> uczysz się je rozwiązywać.

3. Nie słuchaj ludzi i ich krytyki. Jeśli robisz coś inaczej zawsze powiedzą ci, że to nie zadziała.

4. Teraz na odwrót ---> posłuchaj innych. Twój projekt jest w fazie końcowej, warto postawić krok w tył i wziąć pod uwagę czyjś inny punkt widzenia.

5. Wróć do kroku 3 ---> jeśli ludzie zaczną jechać po twoim pomyśle przestań ich słuchać.

Podsumowując:"rozebranie" się przed ludźmi ze swojego dzieła jest straszne. Mogą czytać ci z duszy, wyśmiać ją i w najgorszym wypadku nie zrozumieć.

Lou Barlow grający Magnet's Coil z hałaśliwą gitarą i całym zespołem (Sebadoh) jest uzbrojony, schowany w porównaniu do Lou'a grającego tę samą piosenkę z solowym setem i gitarą akustyczną czyż nie?

Autorka: Hanna Iwińska

Źródła:

[1] Michel Gondry on process - seekandspeak 2024/12/11
[2] Marek Miller, "Uczta grudniowa 1840 r. czyli dwóch na słońcach swych przeciwnych Bogów - culture.pl, 2022/04/06
[3] slam poetry - britannica

Ta strona wykorzystuje cookies tylko do analizy odwiedzin. Nie przechowujemy żadnych danych personalnych. Jeśli nie zgadzasz się na wykorzystywanie cookies, możesz je zablokować w ustawieniach swojej przeglądarki.

OK