Muzyka
PŁYTA TYGODNIA ARS LATRANS ORCHESTRA - KATHARSIS
Nowy album ARS LATRANS Orchestra powstał w odpowiedzi na współczesne wyzwania, z którymi mierzą się wszyscy, którzy poszukują swojego KATHARSIS. Materiał zawiera siedem kompozycji, a każda z nich opowiada o innym aspekcie emocjonalnego oczyszczenia – od bólu i zwątpienia po nadzieję i akceptację.
Obecny skład projektu tworzą: Piotr Wykurz, irys, Kuba Folwarczny, Michał Zachariasz, Alina Łapińska, Szymon Paciora i Paweł Królikowski. Najnowszy album stworzyli w rekordowo krótkim czasie. Dzięki temu poszukując nowych form ekspresji artystycznej, zespół jednocześnie postawił na pełną autentyczność i spontaniczność procesu twórczego. – Pierwszy raz spotkaliśmy się w maju na obozie kompozycyjnym, by stworzyć siedem piosenek – siedem osobistych historii, które dziś składają się na kompletny, szczery i wciąż aktualny obraz naszych wewnętrznych przeżyć.
"Wyróżnikiem najnowszego materiału jest również oryginalne instrumentarium i poszukiwanie nieoczywistych rozwiązań – klasyczne brzmienia spotykają się tu z nowoczesną produkcją. – Głównym założeniem było oparcie brzmienia utworów o harfę. Moim celem stało się użycie jej w niekonwencjonalny sposób, dlatego w trakcie nagrań przepuszczałem ją przez efekty albo zakładałem na nią dywan, a między struny wsadzałem gąbki." - tłumaczy Michał Zachariasz
KACHUS - DUMA
Utwór ten pojawil się na albumie "MY NAME IS POZNAŃ 4.0". Album jest podsumowaniem czwartej edycji konkursu organizowanego przez Miasto Poznań.
„Duma” jest o tym, gdzie boli najbardziej. O tym, że jesteśmy podobni do naszych rodziców, a wybaczanie jest oznaką miłości przede wszystkim wobec siebie.
JOULIE FOX - TĘSKNIĘ
Singiel Tęsknię, powstał we współpracy z Radkiem Baranowskim i Robertem Pawlusem. Wyjściowo to miała być piosenka o bólu, którego doświadczamy po stracie bliskiej osoby. Szybko jednak okazało się, że wydźwięk utworu może mieć też drugie dno, a nieodzowną częścią jego premiery stała się wyjątkowa akcja charytatywna.
Od zawsze byłam miłośniczką zwierząt, a pomysł na połączenie utworu z działaniem, które mogłoby przynieść realnie coś dobrego, chodził za mną już przy poprzednim mini albumie. Wtedy nie wiedziałam jeszcze, jak się za to zabrać, ale wierzę, że wszystko ma swój czas. Pomyślałam, że tekst "Tęsknię" trafnie odnosi się również do problemu porzucanych zwierząt, które często stają się niechcianymi prezentami świątecznymi. A przecież one też tęsknią - opowiada Joulie Fox.
GOOFY GINZ - GRANDMA'S FLAT
Goofy Ginz wraca z zupełnie nowym brzmieniem! Singiel „Grandma's Flat" to pierwsza zapowiedź nadchodzącej EP-ki „INTER". Chłopaki zamieniają tę nostalgiczną historię o post- PRL-owskim mieszkaniu babki w porywający miks downtempo, gitarowej psychodelii i charakterystycznego goofy twistu.
„Grandma's Flat" to dźwiękowy powrót do miejsc, które pachniały dymem i naftaliną, a dziś przypominają katalog IKEI po remoncie za hajs z emigracji. Ten kontrast między wspomnieniem a teraźniejszością rezonuje w samym utworze - określonym jako, „dreampop w stylu Fishmans", pod którym chłopaki podpisują się wszystkimi rękami.
Goofy Ginz to krakowsko-rzeszowska formacja balansująca między melancholią a chaosem. Kiedyś shoegaze i noise-rock, dziś - międzygatunkowy miks pełen przewrotnego humoru.
MAGDA SZLĘZAK - SAM NA SAM
Utwór "Sam na sam" łączy emocjonalną głębię z elektroniczną energią i hipnotycznym rytmem trioli, pokazując, że chwila dla siebie może być źródłem spokoju, siły i wewnętrznej wolności. To muzyczna podróż do wnętrza siebie – moment zatrzymania się i bycia ze sobą, wolnym od presji świata zewnętrznego.
Produkcja balansuje między tanecznym groove'em a refleksją, tworząc brzmienie zarówno introspekcyjne, jak i pulsujące energią.
Inspiracje artystki sięgają międzynarodowej elektroniki (Daft Punk) oraz polskiej alternatywy (Bartek Królik, Łąki Łan).
JOYLESS AS FVCK - RIVERS
Zespół Joyless As Fvck pochodzi z Pragi.
Ich brzmienie to coś pomiędzy surowym shoegazem w stylu My Bloody Valentine, trip-hopowym pulsem Massive Attack i ciężkim wokalem à la Deftones.
"Rivers" to ich debiutancki singiel który z przymrużeniem oka opowiada o problemach absolutnie poważnych, takich jak depresja. A sam dźwięk - mocny i głośny, ma być formą terapii i khatarsis.
ZAUŁEK - SZCZUR
‘Szczur’ to pierwszy singiel zespołu Zaułek zapowiadający pierwszą płytę grupy.
To opowieść o zagubieniu i rozczarowaniu drugą osobą. Utwór wypełnia eksperymentalna harmonia, którego sama struktura jest jak labirynt dźwięków. Album “W Lustrach Anten” ukaże się w styczniu 2026 roku.
Zaułek to zespół z Oświęcimia grający indie i alt rocka, z domieszką eksperymentów muzycznych, powstał w 2023 z inicjatywy czwórki znajomych z okolic Oświęcimia: rodzeństwa Miłosza i Niki Boińskich, Wiktora Palki i Witolda Maciejczyka.
Grają indie rocka, jak na magicznym dywanie podróżując między alternatywnym pazurem, poetyckością i zdrowym szaleństwem.
MACIEK BĄK - JESTEM ZNÓW NA STARCIE
Piosenka “Jestem Znów Na Starcie” to historia człowieka, który wraca na pozycję startową, niejako zaczyna od nowa. Co takiego zaczyna? Tego nie wiemy. Być może to aluzja autora do samego siebie.
Muzyczne tło podkreśla dwie perspektywy: z jednej strony “pogodny”, energetyczny retro-pop z dzikim solem gitary i saksofonu, z drugiej strony oniryczny bridge i refleksja, że to wszystko już było (w jakiejś postaci).
“Jestem Znów Na Starcie” to druga odsłona większej całości. W najbliższych miesiącach Bąk planuje wydanie kolejnych singli, które złożą się na jego solową EP-kę – premiera zapowiedziana jest na wiosnę 2026 roku.
IZZY AND THE BLACK TREES - RESTLESS NIGHTS
W występach Izzy i czarnych drzew dominuje punkowa energia przeplatana delikatniejszymi momentami oraz nutką psychodelii – the Pixies, Patti Smith band, Nick Cave, brzmienie Seattle lat 90tych to niektóre skojarzenia publiczności, która miała już okazję zobaczyć zespól na żywo. Kwartet zarejestrował w studio swoja pierwsza EP, gdzie amerykański folk łączy się z gitarowymi riffami spod znaku Sonic Youth, wszystko to pod wodzą charyzmatycznego głosu wokalistki.
"Restless Nights" to nowy singiel tej grupy zwiastujący album Kisses to Chaos. Premiera albumu zaplanowana jest na 27.02.2026.
WIŚNIOSZ - EJ WERONIKA, MOGĘ NAPISAĆ O TOBIE PIOSENKĘ?
"ej weronika, mogę napisać o Tobie piosenkę?" to tytuł najnowszego singla wiśniosza.
Lirycznie piosenka pełni dwie podstawowe funkcje. Z jednej strony jest listem muzyka do bliskiej mu osoby, listem napisanym pod wpływem ciężkiego okresu rozłąki i kłótni, listem będącym nadzieją na pojednanie bądź też chociaż na ostatnie wyrażenie emocji.
Z drugiej jednak strony utwór metaforycznie pełni też formę ramion wyciągniętych w kierunku wszystkich osób, którym własna wrażliwość płata czasem figle. Osób które czują mocniej, cierpią dłużej, śmieją się głośniej i które przez własne wielkie serce niejednokrotnie popadają w skrajności.
MICHAŁ OBRĘBSKI - HOLD ON
„Hold On” to akustyczny utwór w stylistyce fingerstyle, w którym gitara prowadzi intymną rozmowę z wokalem. Delikatne, precyzyjne frazy przeplatają się z emocjonalnym śpiewem, tworząc przestrzeń pełną wrażliwości i szczerości. Piosenka opowiada o trwaniu mimo przeciwności — o tym, jak w każdej burzy można odnaleźć własny rytm, a w ciszy po niej odkryć nowe siły.
OLA CHAŁADAJ - AZYL
“Azyl” to najnowsza propozycja Oli Chaładaj i Michała Rajcy. To utwór, który tworzy bezpieczne miejsce, schron dla uczuć, myśli i bliskości, której trudno szukać w codziennym chaosie.
Ola i Michał opowiadają historię o potrzebie oparcia, intymności i zdjęcia z serca „zbroi”, która często chroni, ale też oddala. Tekst utworu odsłania emocje ukryte pod pancerzem i pokazuje, że wspólna obecność jest czasem najprostszą formą ratunku. Jak przyznaje Ola, autorka tekstu: “Ten utwór to dla mnie miejsce, w którym możemy być naprawdę sobą, piosenka o zaufaniu, bliskości, zdjęciu z siebie emocjonalnego ciężaru i lęku.”
HIRJJO - WE COULD BE SOMEONE ELSE
Zespół powstał z potrzeby realizacji nastoletnich marzeń wykonawstwa gitarowego, post-punkowej, rockowej namiętności, surowego i emocjonalnego noise’u, śpiewnych piosenek o niezrozumiałych tekstach, infantylnych, zepsutych melodiach okraszonych generacyjnym brain rot'em i osobistym nie zdiagnozowaniu w szachowych rozgrywkach.
Od czasu udanego spotkania rozpoczęliśmy proces nieumiejętnego rozgrywania, rozstrajania, nastrajania, kompozycji, dekompozycji i re-kompozycji oraz zafałszowania; gitar, bębnów, basów i śpiewów, co
przełożyło się na finalne nagranie płyty BLUNDER z której pochodzi to nagranie.