Poznań kupi 37 nowych autobusów elektrycznych

KATEGORIA: Poznań

Autobusy dostarczy Solaris Bus & Coach. Wojciech Tulibacki, prezes Zarządu MPK Poznań i Petros Spinaris, wiceprezes firmy Solaris, podpisali umowę w tej sprawie.

Obecnie pasażerów wozi 15 przegubowych "elektryków" (najczęściej na linii 174) oraz sześć o standardowej długości (na liniach 163 i 190). Do nich dołączy 31 pojazdów Urbino electric, które będą miały długość 12 metrów. 6 będzie przegubowych, czyli o długości 18 metrów.
Dostawy rozpoczną się jesienią 2021 roku. Nowe autobusy będą obsługiwać linie 145, 149, 163, 175, 176, 179, 190 i 193, przebiegające przez gęsto zaludnione osiedla.

Nowo zamówione Solarisy będą wyposażone podobnie do swoich elektrycznych poprzedników. Za napęd w każdym Urbino Electric odpowiedzialna będą dwa silniki o mocy 110 kW każdy. Nowością jest przetwornica prądu, która zostanie wykonana w technologii SiC, czyli z wykorzystaniem węglika krzemu, co pozwoli obniżyć zużycie energii w autobusie.

Prezydent Poznania podkreślał, że nowa inwestycja to krok w stronę poprawy jakości powietrza oraz zmniejszenia hałasu. Nowe pojazdy są cichsze od tradycyjnych autobusów.  

- Będziemy nadal inwestować w transport publiczny nawet jeżeli dzisiaj, ze względu na pandemię wpływy z biletów i popularność komunikacji publicznej jest mniejsza. Jesteśmy przekonani, że nie ma alternatywy w zakresie długoterminowym dla transportu publicznego. Jednocześnie chcemy chronić środowisko i redukować poziom hałasu. Staramy się kształtować te parametry by, zwłaszcza w czasach pandemii poznaniakom żyło się zdrowo
 – skomentował Jacek Jaśkowiak.  

Klimatyzowane pojazdy będą monitorowane przez system kamer wewnętrznych oraz - po raz pierwszy w autobusach poznańskich - zewnętrznych, "obserwujących" prawy bok autobusu oraz pantograf. Dla pasażerów przygotowany zostanie system informacji pasażerskiej, składający się z czytelnych, nowoczesnych tablic kierunkowych i wyświetlaczy w środku autobusu, systemu zapowiedzi głosowych i monitorów informacji publicznej. Pojazdy będą całkowicie niskopodłogowe, wewnątrz wyznaczona zostanie przestrzeń dla osób poruszających się na wózkach inwalidzkich i miejsce do przewozu rowerów. W autobusach znajdą się ładowarki USB, zamontowane zostanie zewnętrzne oświetlenie drzwi.

W ciągu dnia baterie w poznańskich autobusach elektrycznych będą uzupełniane poprzez jedną z kilku szybkich ładowarek pantografowych. Dziś takie ładowarki znajdują się na dworcach Os. Sobieskiego oraz Garbary - w przyszłym roku zainstalowane zostaną tam dodatkowe urządzenia. Ponadto w ładowarki zostaną wyposażone dworzec na Górczynie i zajezdnia przy ul. Kaczej.

Wartość kontraktu z Solarisem wynosi ponad 90 mln zł netto. 

Źródło i fot.: UMP

Ta strona wykorzystuje cookies tylko do analizy odwiedzin. Nie przechowujemy żadnych danych personalnych. Jeśli nie zgadzasz się na wykorzystywanie cookies, możesz je zablokować w ustawieniach swojej przeglądarki.

OK