RUBENS - NIM PRZYKRYJE KURZ

Psychoterapia AI

KATEGORIA:

Chatboty terapeutyczne, korzystające z zaawansowanych algorytmów sztucznej inteligencji, są już rzeczywistością. Zaprojektowano je tak, aby prowadziły konwersację z użytkownikami w celu oferowania im wsparcia psychologicznego. 

Rozmowa z cyfrowym terapeutą różni się od tradycyjnej sesji psychoterapeutycznej na różnych płaszczyznach. Po pierwsze, czas diagnozy. Użytkownik na samym początku odpowiada na serię pytań. Na podstawie jego odpowiedzi zostaje zidentyfikowany jego aktualny stan emocjonalny. Chatbot po szybkiej diagnozie proponuje techniki relaksacyjne, a w sytuacjach kryzysowych oferuje opcje wsparcia i kontakty do organizacji pomocowych. Druga sprawa to dostępność 24/7. Bez względu na porę dnia chatbot jest zawsze gotowy na rozmowę z użytkownikiem. Chatbot nie ocenia. Ten fakt rzeczywiście ma znaczenie w przypadku osób, które nie chcą być oceniane.

A co z empatią? Zrozumieniem mowy ciała? Cyfrowi terapeuci nie są w stanie interpretować subtelności ludzkich emocji bez względu na serię pytań, którą zadają. W ten sposób odpowiedzi, które użytkownik otrzymuje, mogę nie być adekwatne do sytuacji. Tym samym wsparcie oferowane przez chatboty będzie niewystarczające.

Co w takim razie robić? Korzystać czy nie korzystać? Nie każdego stać na regularne sesję z terapeutą, a na poradę w ramach NFZ czeka się miesiącami.    

Wojciech Popiela – ekspert ds. badań User Experience, wspólnie z psycholożką i badaczką dr Beatą Rajbą dogłębnie przyjrzeli się dostępnym na rynku chatbotom terapeutycznym. Do jakich wniosków doszli? 

Odpowiedzi znajdziecie w rozmowie przeprowadzonej przez Iwonę Płowaś-Korus z Wojciechem Popielą w podcaście Radia Afera w serwisie Spotify.

Ta strona wykorzystuje cookies tylko do analizy odwiedzin. Nie przechowujemy żadnych danych personalnych. Jeśli nie zgadzasz się na wykorzystywanie cookies, możesz je zablokować w ustawieniach swojej przeglądarki.

OK